Gert Fylking: En dåres fabuleringar

Ett nytt svensk ord: En ‘fylking’?

Man får beundra Hasse Aros pokerface, när han lyssnade till journalisten (sic!) Gert Fylkings fria fabuleringar om Palmemordet på TV3 den 27. februari 2013.

Fylking

Gert Fylking

Han berättade om, att Christer Pettersson hade erkänt mordet för honom. Fylking hade inget bevis för detta, visade det sig, men Herregud: Ca 130 personer har erkänt Palmemordet. Vad betyder en mer eller mindre?

Här är Fylkings berättelse med historikern Paul Smiths kommentarer som fakta-uppgifter undervägs. Det behövs nämligen!

Fylking: Christer Pettersson ska hämta amfetamin hos Sigge Cedergren i Tegnergatan. Sigge är inte hemma och Christer går till Grand och där ser han paret Palme. Han går tillbaka till Sigges bostad, tar sig inn och hämtar Sigges revolver.

Paul Smith: Med största sannolikhet rörde Sigges revolver sig om det så kallade ’Suckdorfsvapnet’, som i 1977  var stulit från dokumentärfilmaren Arne Suckdorf. Tjuven sålde vapnet för 2000 kr. till personer inom den kriminella miljö.

I oktober 2002 blev vapnet hittat, jfm. Dagens Nyheter, 20.10.2002. Revolvern blev sedan testat. Den hade inget med Palmemordet att göra.

Fylking: Därefter går Christer P tillbaka till Grand, följer efter makarna Palme och skyter två skot vid korsningen Tunnelgatan. Ett skott mot Palme och ett mot Lisbeth.

RobertRessler

Robert Ressler

Paul Smith: Skottet mot Lisbeth beviser, att Christer Pettersson var oskyldig.

Dem som påstår nogåt annat får berätta vilken skytteklub Pettersson frekventerade, jmf. följande link, där FBI-experten – och f.d. överste i US Army – Robert Ressler ger sin bedömning av skot nr. 2:  Den vapentekniska förklaringen.

CPsyndebuk

Syndabocken Christer Pettersson. Tavla målat av Markus Andersson.

 Fylking: Efter att Christer P. har sprungit upp av trapporna till Malmskillnadsgatan, tar han sig strax till vänstre (= mot nord) av Malmskillnadsgatan. Vittnen säger [enligt Fylking], att han tog sig till höger (= mot syd), men Fylking har frågat Christer, och enligt Fylking sa han att han gick till Johannes Kyrka och gömde sig.

Fylking understryker sitt påstående vid att peka i både riktningar av Malmskillnadsgatan. Sedan förklarer Fylking hur Pettersson tar sig från kyrkan tillbaka till Sigges lägenhet og lämner vapnet tillbaka.

Paul Smith: Helt fel! 

Mördaren sprang mod öst av David Bagares Gata. Detta är vittnefast.

Flugtruten2

Mördarens flyktväg. Den svarta linjen är vittnefast. Den vidare färd norrut är den mest sannolika, därför att då smelter han snabt ihop med i mängden på Birger Jarlsgatan. Desutom är det vägen hem om han bodde i Vasastaden, vilket han sannolikt gjorde: Hälsingegaten 19.

Trappevidner2-mini

Yvonne N, hennes kompis och en stand-in för Lars J. Foto från polisens rekonstruktion.

Her är en karta över fluktvägen:

När han kom upp från trappan så vittnet Yvonne N. honom. Det gjorde hennes kompis ochså. Dem gick på David Bagares Gata mot trappan och mördaren kom upp och emot dem på den andra [= södra] trottoaren.

Gärningsmannen sprang långsamt österut, medan han försökte att få något stoppat ner i en liten handväska. Strax efter kom vittnet Lars J. upp av trapporna och frågade Yvonne om, vilken väg mannen sprang. Hon pekade David Bagares Gata österut. Lars så sen hur mannen tog sig från den södra trottoaren till den norra, men Lars torde icke fortsätta jakten.

Från Regeringsgatan tog mördaren sig norrut av Regeringsgatan.[1] När han sprang runt hörnan in på Regeringsgatan gick två personer fram för honom och den ena ramlade, när mördaren sprang in i henne. Hon blev arg och ropade elaka ord efter honom. Han svarade inte, men fortsatta med at springa. Kvinnan, han sprang in i, säger, att han var iklädd en mörk rock.[2]

Jakke

En jacka – som t.ex. denna – är kort, medan en rock är lång. Det vet Fylking tydligen heller inte.

Hennes kompis, som icke ramlade, kunde berätta, att han var ”kraftig” och iklädd en ”mörk, mellanlång rock, där rockens söm formade kvadrat”. Vännens åsikt var, att mannen var 35-40 år och 178-180 cm hög.

Bemärk rocken: Nästan samtliga vittnen på mordplatsen talar också om att mördaren hade en rock som gick till knäna – eller nästan därtill. Likeså berättade Yvonne N. och hennes kompis oberoende av varandra. Christer Pettersson hade ingen rock. Han gick konsekvent med jacka.

Annars  slutar spåret med 100 procents säkerhet 150 meter längre framme, där gatan slår ett knäck till vänster. Då kunde paren icke se honom längre.

Summa summarum: 

Gert Fylking har pratat med Christer Pettersson, som inget als vet om Palmemordet. Om Fylking hade tagit sin journalist-titel på alvar, hade han läst t.ex. Granskningskommissionens Betänkande. Men han har nog inte tid till detta. Han vil hällre på TV. 

Vil man en dag i Sverige kalla en  icke innläst och tanketom pratmakare för ”en fylking”?


[1] Jvf. Olssons & Åsgårds Gärningsmansprofil. Här citerat från Granskningskommissionens Betänkande, p. 881. Paren omtalas också i Ann-Marie Åshedens bok, p. 52.

[2] Jvf. Olsson & Åsgårds Gärningsmansprofil, den engelske utgåva p. 71 & 146.

Stefan on March 15, 2015 at 12:43 pm said:

Roger ringde inte Sigge under mordkvällen. Inspelningen är från en annan kväll o fifflad med. Roger var så nitad denna kväll att det enda han mindes var att han åkt polisbil. Från den dagen då Thure ville ha hans vittnesmål så mindes han mer än vad en vanlig nykter människa skulle ha kommit ihåg…och detta flera år efter! Och innan han dog sa han att han själv varit på plats vid dekorima…Roger var en hjärndöd knarkare som lurades att säga vad de ville och lockades av belöningen…Ett stort jävla skämt. Skandal

PaulSmith on March 16, 2015 at 4:34 pm said:

Det håller jag med dig om, Stefan!
Et citat från min bok:
Ved hjælp af Thure Nässéns forhørsmetoder er Roger Östlund hukommelse ændret fra intet til noget, hvilket ellers i følge de gamle græske naturfilosoffer skulle være umuligt. Det var det også, viste det sig senere i landsretten (= hovrätten).

Ulf on December 18, 2014 at 12:09 pm said:

Finns inget vittne eller annan bevisning som visar att CA var vid Grand eller Dekorima mordkvällen. Bara för att man saknar alibi eller hade motiv betyder inte det att man mördade Palme. Fanns många som hade motiv att mörda Palme men som är oskyldiga till mordet.

PaulSmith on December 18, 2014 at 12:18 pm said:

Ja, Christer Pettersson t.ex., jmf. en enig Svea Hovrät.

Ulf on December 18, 2014 at 3:42 am said:

Kan hålla med om att Cedergren m.f.l. t ex Roger Östlund inte är idealvittnen etc men de har ändå vittnat mot CP. Östlund såg CP vid Grand när han pratade eller stod vid telefonen där. Roger kände också CP sedan tidigare. Man ska komma ihåg att till och med hovrätten skrev att det fanns: “en betydande sannolikhet” att CP var vid Grand vid 23-tiden mordkvällen. Det kan man inte vifta bort heller. Det var grundat även på Lars Erik Erikssons vittnesmål. Han satt och väntade i sin bil precis utanför Grand vid 23-tiden. CP påstod att han inte hade varit det (inte så konstigt om han ljög) men han saknade alibi.
Cedergren var en knarkhandlare och hade revolvrar, men att han ändrade sig i slutet av sitt liv och ville berätta sanningen tycker inte jag låter osannolikt. Han var väl antagligen rädd för CP tidigare och det kan man förstå. Han gjorde även ett lögndetektortest som visade att han inte ljög. De är i.o.f.s. inte 100%.

PaulSmith on December 18, 2014 at 10:10 am said:

Fel igen:
Pia E. såg samme film som Palme-paret. Efter filmen väntade hon på bussen vid bus-stoppet just söder om Grand och på samma sida av gatan, jf. Förundersökningen, Protokoll III:I, p. 191.
Hon följde makarna Palme med ögonen intill dem er nästen framme vid korvkiosken. Då avbryts hon av Roger Östlund som kommer söder ifrån. Östlund kontakter henne for att få eld på en cigg. Sedan kommer Östlund i slagsmål med några punkare och skär sig på en kniv. Samtidig körer två ambulanser med sirener på gång mod nord ad Sveavägen. I den ene var den döde Olof Palme, mördat kl. 23:21:30.
Bussen ankom omkring kl. 23:28, och Pia körer bort, medan Roger gick till Grand och ringde till Sigge. Där påstår han att se Christer Pettersson som har ”bråttom”: Tydligt därför att han ska mörda Palme.
Men då var Palme redan död!
Östlund gav faktisk Pettersson ett alibi, men Gestapo-kloningen Thure Nässén ändrade på alla klocke tider, så justitiemordet kunde ta form.

Ulf on December 18, 2014 at 12:05 pm said:

Som sagt även hovrätten kommer fram till att det fanns: “en betydande sannolikhet” att CP var vid Grand kl 23 mordkvällen. Oavsett vad du vill eller tror så tyckte även hovrätten det.

PaulSmith on December 18, 2014 at 12:19 pm said:

Om Östlund har rätt, då fanns Christer Pettersson sig vid Grand ungefär samtidg med att Palme blev märdat.

Ulf on December 18, 2014 at 2:20 pm said:

Du missar att det finns fler vittnen är bara Roger Ö. Roger Ö kände CP sedan tidigare och pekade ut CP som den man som stod precis utanför när han pratade i telefon inne på Grand mellan kl 23:15- 23:21. Polisens avlyssning avslöjar tiden och den är inte manipulerad. Den som påstår det har inte alla hästar hemma. Vittnet Lars Erik Eriksson pekade ut CP som den man som hade stått utanför Grand vid 23-tiden mordkvällen. Ljubisa pekade ut CP som den man som gick bakom Palme utanför hans gatukök. CP är den mest sannolike mördaren, inte CA eller någon annan.

PaulSmith on December 18, 2014 at 4:25 pm said:

Och du missar, att Östlund icke hadde en aning om, vem den kompis var, som han enligt Ture Nässen såg vid Grand. Först den 25. januar 1989 lysnnar dett för Östlunds ”minne”. Då hör han nemligen, att Christer Pettersson är fängslet för mordet, och då fatter han, vem det är, som Nässén vil ha, at han “ska komme i håg”!
Rena GPU-metoder!

Ulf on December 18, 2014 at 12:03 pm said:

Att påstå att polisen medvetet manipulerat tiderna är bara trams, konspiratoriskt skitsnack.

PaulSmith on December 18, 2014 at 12:29 pm said:

Nej, polisen har inte medvetet manipulerat, men det har Ture Nässén. Pia E., som igenkännte Roger Östlund bland 1.300 dias såg honom komme emot Grand ungefär samtidg med, at Palme var framme vid korvkiosken. Östlund kom söder ifrån dvs, från den kommande mordplats. Hon sa, att han var alene, men Nässén innbillar Östlund att han var tillsammans med en kompis. En fritt uppfunnen kompis, som skulle vara Christer Petterson.
Sedan fifflade Nässén det sådan, att han nu stället såg kompisen vid Grand, och Pia sopades bort. Nu het det sig, att Östlund hade kommit från Sigges bostad i Tegnérgatan; alltså ÖSTER i från. Hur faen kan en person både komma från SÖDER och från ÖSTER PÅ SAMMA TID? Det fixas vid att ta bort Pias vittnesmål om att Roger kom soderifrån. Nu kom han bara. Inget snack om vars ifrån!
Fy faen för manipulation!

Ulf on December 18, 2014 at 12:02 pm said:

Det är du som har fel. Roger Ö ser CP när han står vid telefonen kl 23:15-23:21. Polisen avlyssnade nämligen Cedergrens telefon som Roger pratade med.

PaulSmith on December 18, 2014 at 12:44 pm said:

Roger Östlund var bevisligt i slagsmål vid Grand busshållplats samtidg med, att ambulancen med den döda Palme kör forbi, jmf. Pia Es vittnesmål. Efteråt pratar han i telefon och påstår att ha set Christer Pettersson.
Han kommer söder ifrån innan slagsmålet.
Han han inte både snacka i telefon från 23:15-23:21 från Grands telefon och SAMTIDIGT komme gående söderifrån och samtidigt vara i slagsmål med punkerna.
Telefontiden er polis-fusk, jmf.att många i Grands forje har sett honom prata. Men fler av dessa kan kombinere Östlunds telefon-snack med tider på när filmar slutade. Dem anstälda var i vana med att titta på klocken. Alla säjer att han pratade kl. 23:30 – eller senare. Ingen såg honom föra Pia och då var Palme vid korvkiosken.

Ulf on December 18, 2014 at 2:28 pm said:

Palmes ambulans kör inte förbi busskuren kl 23:15 eller kl 23:21. Då stod Roger Ö inne i Grand och pratade i telefon med Cedergren. Däremot körde ambulansen till Sabbatsberg tidigast kl 23:28 dvs många minuter senare. Roger Ö hade efter samtalet med Cedergren gått ut från Grand och bråkat med punkarna.

PaulSmith on December 18, 2014 at 4:17 pm said:

Kan du inte läsa? Palmes ambulans kör förbi, när Östlund är i slagsmål med punkarna. Först ÄFTERÅT går han till bion och ringer. 7 personer har sett honom vid telefonen efter kl. 23:30. Ingen – absolut ingen – har set honom på den tidspunkt du påstår. Och Grands forjé är faktisk icke stor. Och Östlund var i ett tilstånd, där han var en kille man bemärkte.
Telefontiderne är fusk och svindel och om du gör dig den omaka, att beställe hem hele forundersökningen från Polisen (= pris 5.600, kr.) då kan du läse. hvilken skitstovel Ture Nässén är. Man kan följa hans fusk från avhöring till avhöring. En skamplät för svensk polis!

Ulf on December 18, 2014 at 2:06 pm said:

Telefontiden är inte alls polisfusk- återigen skenar fantasierna och konspirationsteorierna iväg för dig.

PaulSmith on December 18, 2014 at 4:42 pm said:

Att en förfalskning av tidpunkten kan ha hänt, antyds av Granskningskommissionen, p. 792.
Nej, sanningen är konkret. Och ingen – absolut ingen – har sett Östlund vid Grands telefon före efter kl. 23:30. Och igen: Han var en person man absolut inte missade den afton! Som vi säger i Danmark: Skide fuld og på rulleskøjter!

Ulf on December 18, 2014 at 2:04 pm said:

Roger Ö stod pratade i telefon inne på Grand kl 23:15-23:21. polisen avlyssnade Cedergrens telefon. Han såg CP då, mordet skedde kl 23:21 inte kl 23:15. Senare var han utanför och bråkade med andra

Ulf on December 16, 2014 at 4:25 pm said:

Christer Pettersson är med hög sannolikhet Palmes mördare. Skott nr 2 visar snarare att mördaren var en ovan skytt- han missade henne på ca 1 meters avstånd och en proffsmördare hade inte lämnat kvar ett huvudvittne så där. Han hade skjutit ett tredje skott mot Lisbet. Att träffa Olofs rygg på 10-20 cm avstånd kan alla göra, krävs bara rätt psyke för det .

PaulSmith on December 16, 2014 at 8:04 pm said:

Når bl.a. Hans Ölvebro träffade FBI’s experter i början av 90-talet, menade FBI att GM hade ”en militär bakgrund”:
Orsaken var skott nr 2.
I och med att skott nr 2 avlossas omedelbart efter nr. 1, måste revolverns hane ha blivit spänt vid att pressa på avtryckaren, som samtidigt får revolverns tromla till att snurra runt. Detta för med sig, att mynningen drar till högra i skottögonblicket, och duktiga skyttar vrider da handen emot vänstre. Dem klämmer ett skott av.
Hade den allt annat än revolver-kunnige Christer Pettersson avlossat mordvapnet, hade han rivet skott nr 2 av, och rekylen hade fört med sig, att skottet hade dragit uppåt och emot högre i förhållande till siktpunkten. Projektilen hade förmodligen träffat ett hus i 2-3 etages höjd på den andra sida av Sveavägen men inte Lisbeth Palme.
Erfarna skyttar pressar emot. Det var just vad GM gjorde. När FBI fick höra, att svensk arme icke användar revolver, sa FBI: Då måste GM ha frekventerat en skytteklubb.
Christer Andersson var medlem av Akademiska Pistolskytteklubben och var enligt klubbens medlemmar en ”duktig skytte”, jmf. Granskningskommissionens Betänkande på. 955-960.
Menar man, att C. Pettersson är GM, då måsta man berätta om, vilken skytteklubb han hade varit medlem av. 😉

Ulf on December 17, 2014 at 1:47 am said:

http://www.government.se/content/1/c4/12/44/9bb90f1c.pdf Står mycket intressant i GK. De tar bland annat upp att det var olyckligt att Polisen under Holmérs ledning lyckades sjabbla bort CP det första året. Jag tror att CP hade blivit fälld även i hovrätten om de hade utrett honom ordentligt redan första året och det hade blivit rättegång redan 1986 eller 1987.

s 759 ff 6.1.9 Sammanfattande anmärkningar
Utredningsåtgärder i anslutning till mordet
“Det inledande spaningsuppslaget mot Christer P framstår som mycket
illa skött.
Utredarnas uppmärksamhet riktades tidigt mot Christer P. De operativt
ansvariga prioriterade själva uppslaget högt (jfr den återkommande
anteckningen ”Pri 3” på spaningsuppslagen). Christer P var dessutom
”känd” hos kriminalpolisen och hade därvid en från utredningens
synpunkt intressant kriminell bakgrund. Likväl dröjde det en dryg
månad – en mycket lång tid i detta skede av utredningen – innan
uppslaget kontrollerades. När så skedde utfördes förhöret, i vart fall av
dokumentationen att döma, på ett oprofessionellt sätt. Framför allt
underlät man att slutföra kontrollen. Inhämtandet av uppgifter från
Christer P själv var rimligen bara första steget i utredandet av hans
förehavanden. Den enda åtgärd som nu vidtogs kom i praktiken att bli
så gott som meningslös. Med tanke på den vikt ingångsuppgifterna
tillmättes är det svårt att förstå hur uppslaget kunde ad acta-läggas på
ett halvfärdigt underlag. De uppgifter Christer P lämnade gav ju honom
på intet sätt alibi, tvärtom, de innebar att han vistats i mordkvarteren
under mordkvällen. De uppgifter han lämnade lämpade sig väl för fortsatt
utredning, t.ex. förhör med Sigvard C, som redan fanns i utredningen.
Ett mer energiskt arbete hade sannolikt lett utredarna till Ulf
Sp, som då hade kunnat höras betydligt tidigare än vad som blev fallet.
Förutsättningarna att reda ut uppgifterna kring Christer P:s återkomst
till bostaden hade då varit väsentligt bättre än de var två och ett halvt år
senare”.
“Att utredarna missade möjligheten att på ett tidigare stadium utreda
Christer P:s förehavanden på mordkvällen är som sagt utomordentligt
olyckligt. Detta gäller självfallet oavsett vilket resultat utredningen
skulle ha lett till, dvs. oavsett om misstankarna mot Christer P skulle ha
försvagats eller stärkts. Det hela är som vi ser det inte ett utslag av det
kaos som i många delar obestridligen präglade polisarbetet under den
första tiden. Detta hade kunnat vara slutsatsen om ingångsuppgifterna
avseende Christer P blivit liggande outredda. Men nu bedömdes de
faktiskt, och uppslaget prioriterades samt ledde till åtgärder. Utredningen
begåvades till och med med litet tur genom att Ulf Sp dök upp
”bakvägen”. Men ändå sjabblades Christer P bort. Spaningsarbetets
uppläggning, utredningsmaterialets redan då stora omfattning m.m. har
naturligtvis sin betydelse för att detta kunde ske, men det framstår ändå
som ett obestridligt faktum att det rent polisiära utredningsarbete som
uppslaget föranledde sköttes på ett oskickligt sätt.
Denna mot polisarbetet kritiska bedömning måste i sin tur sättas in i
sitt sammanhang och ges rätt proportion. Det var självfallet inte möjligt
att vid utredandet av det första uppslaget angående Christer P se vilka
konsekvenser bristande noggrannhet och felbedömningar skulle få just
i detta ärende; det fanns i och för sig inget som fick just uppgifterna om
Christer P att påtagligt höja sig över många andra uppslag som var
värda att kontrolleras. I den meningen skulle det kunna sägas röra sig
om otur att just detta uppslag kom att hanteras bristfälligt. Det
förutsätter dock att hanteringen i övrigt låg på en annan och högre nivå.
Men mycket talar för att den inte gjorde det; det finns gott om exempel
på brister i det kriminalpolisiära rutinarbetet under de första två
utredningsåren”.

PaulSmith on December 17, 2014 at 9:42 am said:

Granskningskommissionen skriver t.ex. också beträffande Christer Andersson [= GM-profil nr 8, eller GH] p. 969:
”Det förhållandet att en innehavare av ett vapen av den eftersökta typen vid kontakt med polisen anmäler att detta inte längre finns tillgängligt måste vara just en sådan reaktion som en provskjutningsaktion är åsyftad att framkalla hos en gärningsman eller någoin som på annat sätt är inblandad. Som framgått av redovisningen i kapitel 3 var ett av syftene med att inkalla vapeninnehavare för provskjutning just att fremkalla avslöjande reaktioner. Det är därför synnerligen anmärkningvärt at Palmeutrednigen, efter att i januari 1994 dels har hört GH:s [= Christer Anderssons] förklaring till varför han inte hade vapnet i behåll, dels ha fått kännedom om att han vid tidpunkten för mordet befann sig ensam i en lägenhet på 15 minuters promenandsavstånd från mordplatsen, inte företog några dokumenterade utredningsåtgärder förrän efter ett helt år, i januari 1995.”
Kommissionen skriver s. 960: ”Han [= Christer Andersson] har uppgivit, att han var sängliggande hemma dagarna före, under och efter mordet. Detta motsägs av annan utredning.”

Ulf on December 18, 2014 at 3:31 am said:

Ok, kan erkänna att det var fel av Polisen att inte utreda CA vidare, men det är inget bevis för att han var Palmes mördare. Det finns inga bevis för att han var vid Grand kl 21 och vid 23-tiden eller vid Dekorima kl 23:21 28/2 1986.

PaulSmith on December 18, 2014 at 10:17 am said:

Nej, och där finns heller ingen bevis för att han inte var på mordplatsen, jmf. att han är utan alibi – även han forsökte att ljuga sig till ett..
Christer Andersson var utan vänner och hade mycket få bekannta i Akademiske Pistolskytteklubben. Vem skulle då efter 9 år kunde bevittna, att han hade varit där?

Ulf on December 16, 2014 at 9:51 pm said:

Inget av det du säger motsäger CP som mördaren. Det finns uppgifter i Resningsansökan 1997 att CP hade en magnumrevolver hemma hos sig tiden för mordet. Cedergren påstår sig ha gett CP en magnumrevolver strax innan mordet, finns uppgifter att CP skjutit revolver med bombmannen Tingström och CP hade varit värnpliktig i några månader som ung. Det andra skottet visar att mördaren var en ovan skytt som missar på ca 1 meter.

PaulSmith on December 16, 2014 at 11:59 pm said:

1) Om man läser samtlige vittnesmål från Förundersökningen Protokoll II:3 rör det sig om 44 vittnesmål från CPs umgänge. Enbart en person har hört ett rykte om, at CP hade OP-mordvapnet hemma.
15 vittnen slår fast, att dem aldrig har sett skjutvapen hos CP. Dem övriga omtalar inget om saken, men fler slår fast, att CP enbart använda knivar.
Sigge Cedergrens svägerska var sjuksköterska och icke en del av missbrukare gänget kring Cedergren. När Sigges bror i hösten 1986 visade henne en revolver, som han dolde för Sigge sa han, ”att vapnet är av samme fabrikat, som Olof Palme blev mördad med,”
När hon sedan i Expressen såg en bild av en Smith & Wesson .357 Magnum, konstaterade hon, att likheten var tydlig, jmf polisförhör med Sigge Cedergrens svägerska den 26 oktober 1988, Förundersökningen, Protokoll II:2, p. 652-653.
Därmed faller påståendet om, att Christer Petersson hade stulit detta vapen innan Palme-mordet.
Desutom vill jag citera min poliskälla: ”Lita inte på Sigge, han är på alla sätt en fullkomlig upålitlig person.”
2) Beträffande resningsansökan från 1997: ”Vittnet” hade nog ögonen fastnat till tanken om 50 Mio kr.
3) Javisst, CP var ca 4 månaden i armen, men svenska armen har inte tromla-revolver. Därför kan CP inte ha tränat med en sådan i lumpen. Och enligt FBI krävde skott nr. 2 en del övning.
4) Att GM missade skott nr. 2 beror förmodligen på, att Olof och Lisbeth gick i armkrok, och att han därför drog henne med sig ner i fallet. Hade revolverns pipa varit riktat 2-4 grad mer åt vänster hade kulan gått rakt igenom Lisbeth från sida till sida och förmodligen dödat henne med tanke på den tunga kalibern.
Nu snuddade skottet i stället hennes rygg.
5) En annan förklaring kan vara, att ”he had blown his bubble” efter skott nr. 1 och därför var rätt likgiltig med skott nr. 2. Det menar f.d. FBI-expert Robert Ressler jmf Granskningskommissiomnen p. 900 – 916.

Ulf on December 17, 2014 at 1:34 am said:

I Resningsansökan står det fler än en som sett revolver hemma hos CP. Bara för att han inte visat det för andra betyder inte det att han inte hade en revolver hemma. Vore snarare konstigt om han hade visat sin revolver för alla han kände. Cedergren hade gett en Magnumrevolver till CP innan mordet alt. att han stal en revolver hos Cedergren på mordkvällen mellan kl 21 och 23. Finns flera personer som hört CP uttala sig fientligt mot socialdemokratin och Palme t ex vittnet Sigrid på en tågperrong och en fd granne till honom m.f.l. Bara för att han inte varit känd att använda skjutvapen gör honom inte mindre sannolik som Palmes mördare. En amatör begriper till och med att han behöver ett skjutvapen och inte en kniv om man han ska mörda någon på snabbaste sätt. Man måste se vad vittnena säger och det är flera personer som pekat ut CP som den man som varit i Grandområdet och mordområdet på mordkvällen. Du kan inte påstå att dem har fel. Skott nr 2 är snarare bevis på att skytten var ovan- läs gärningsmannaprofilen m.m. Att missa ett skott bara 1 meter ifrån en person som är stilla är inte proffsigt, snarare amatörmässigt. Lika amatörmässigt att vara omaskerad, inte skjuta mot huvudet, valet av vapen utan ljuddämpare väckte stor uppmärksamhet och att vara kvar rätt länge på mordplatsen. Mördaren var med störst sannolikhet en amatör. Som jag skrev så var promenaden hem oplanerad. Palme hade flera andra alternativ och under promenaden hem så valde de hux flux att korsa Sveavägen efter gatuköket, vilket gjorde det svårare för mördaren naturligtvis eftersom han var tvungen att improvisera. Mördaren kunde inte veta att Palme skulle gå förbi Dekorima kl 23:21. Det visste inte ens makarna Palme när de stod utanför Dekorima några minuter tidigare.

PaulSmith on December 17, 2014 at 9:57 am said:

Vi är ense om, at GM inte var en proffs yrkesmördare. Men vi är oense beträffande om han kunde hantera en magnum-revolver. Som FBI påpekade, då kräver det övning at “pressa emot” rekylen, när man skyter utan att spänna revolverns hane [heter det så på svensk?] först.
CP var inte medlem av någon skytteklubb och ingen har set honom träna med en magnum-revolver.
Christer Andersson var däremot medlem av en skytteklubb. Han ägde också den enda legala .357 Magnum-revolver, som fanns i Stockholms Len på mordtidspunkten OCH som INTE har blivit provskjuten.

Ulf on December 16, 2014 at 9:47 pm said:

Mördaren missade Lisbet med det andra skottet fast han bara var ca 1 meter ifrån- proffsigt? Nej, snarare dåligt skjutet. Han lämnade kvar huvudvittnet fast han såg att hon levde, han var omaskerad och kvar ganska länge på mordplatsen. Mördaren kunde inte veta i förväg att Palme skulle gå förbi Dekorima kl 23:21- det var oplanerat. Likaså var promenaden hem oplanerad. Dessutom gick de plötsligt över Sveavägen för att kolla i skyltfönster på andra sidan- Sari och ev. något mer. De kunde åkt taxi, fått skjuts av livvakter, åkt tunnelbana eller följt med Mårten hem från biografen Grand. Finns fler vittnen än bara Lisbet som pekat ut CP vid Grand, mellan Grand och mordplatsen (gatuköket) och efter mordet. Mördaren var inget proffs, med hög sannolikhet var det CP som var mördaren, Detsamma har Stockholms tingsrätt, Polisen, Åklagarna, minnesforskare, advokater, kriminologen Sarnecki m.f.l. sagt.

PaulSmith on December 17, 2014 at 10:56 am said:

Polisen?
Inte alla poliser jmf. kriminalkommissarie Jan Olsson. Den 15. maj 2001 sa han bl.a. till Aftonbladet:
”Mördaren är psykopat och en ensamvarg”
Han bodde i kvarteren nära mordplatsen på Sveavägen – och bor kanske fortfarande kvar. Han är nu mellan 55 och 60 år och högerhänt.
En mycket ensam människa, en ensamvarg. Det var han som mördade Olof Palme, säger kriminalkommissarie Jan Olsson till Aftonbladet.
Kriminalkommissarie Jan Olsson, en av Sveriges mest erfarna mordplatsundersökare, fick i uppdrag av Palmeledningen att skapa en gärningsmannaprofil av Olof Palmes mördare.
I snart tio år har han och psykiatriker Ulf Åsgård arbetat med gärningsmannaprofiler. De kartlade till exempel medlemmarna i Militärligan innan den avslöjades.
Profilen på lasermannen var redan klar när John Ausonius greps. Den stämde exakt.
I dag går Jan Olsson för första gången ut offentligt med nya uppgifter om vem som mördade Olof Palme:
– Det kan kan vara en helt annan person än Christer Pettersson som sköt Palme.
Christer Pettersson överklagade den fällande domen till hovrätten, där han frikändes.
Ur mellan 15 000 och 20 000 dokument, med bland annat förhör med en rad vittnen från mordplatsen, har Jan Olsson och Ulf Åsgård byggt upp en profil på mördaren.
De valde att arbeta brett och sökte nya infallsvinklar.
– Vi hittade denne ensamme mördare.
Jan Olsson beskriver mördaren som en man fylld av hat.
Av en ren tillfällighet såg han paret Palme gå på bio och gick hem och hämtade sin stora revolver, en .357 Magnum. Han väntade tills bion var slut och följde efter. Utanför dåvarande Dekorima sköt han.
– Nu eller aldrig , tänkte han, tror Jan Olsson.
Mannen måste ha känt till området och flydde därför uppför trapporna till Malmskillnadsgatan.
– En yrkesmördare skjuter flera skott, hela magasin, säger Olsson.
Det gjorde inte Olof Palmes mördare. Han sköt bara två skott.
– Han stoppade sedan ner revolvern i en liten väska och en rad detaljer kring hela händelseförloppet pekar på att han inte var en proffsmördare.
Mannen som sköt kan i dag vara socialt anpassad i samhället och lever troligen utan skuldkänsla. Han har sannolikt ett oansenligt arbete.
– En känslokall psykopat.
Ulf Åsgård, Hans Ölvebro och Jan Olsson har besökt FBI:s profilproffs för en granskning av vad svensk polis kom fram till.
– FBI är också övertygade om att han är en ensam mördare.

Ulf on December 17, 2014 at 9:04 pm said:

CP fick en magnumrevolver av Cedergren (enligt Cedergren själv i slutet av sitt liv) och du kan inte med 100% säkerhet påstå att det var Sucksdorfsrevolvern. Dessutom kunde det varit så att CP gick in och stal en magnumrevolver hos Cedergren mellan kl 21-23. Det är det som Palmeåklagarna påstod i rättegångarna mot CP. Cedergren hade inte bara ägt en magnumrevolver utan flera. Fotot du tänker på är från april 1986, inte februari och som jag skrev så hade mördaren en blå täckjacka och om det stämmer ser man rundare, kraftigare ut än utan jacka. Dessutom har inte Lisbet påstått att mördaren var tjock m.m. Hon sade snarare direkt efter mordet att mördaren såg spänstig m.m. ut. Och ja en smalare CP som joggar iväg kan ha uppfattats så, men det viktiga är att hon pekat ut honom. Fanns vittnen som påpekade att CP såg rundare, tjockare ut två år senare än han gjorde i februari 1986. Bevisningen skulle räcka i nästan alla andra mordfall för fällande dom. Det räckte i tingsrätten men inte i hovrätten konstigt nog. Faktum kvarstår- ingen har pekat ut CA som mördaren eller Grandmannen så det blir bara spekulationer från din sida.

PaulSmith on December 17, 2014 at 10:40 pm said:

Min poliskälle: Lita inte alls på Cedergrenw påtåenden. Han var på alla sätt en upålitlig person.

Ulf on December 17, 2014 at 5:51 pm said:

CP var inte mycket smal tiden för mordet, men han kan ha varit kraftigare ett par år senare, men enligt Lisbet m.f.l. hade mördaren en blå täckjacka som gjort att han kunde ha sett större och kraftigare ut än han var. Finns inga vittnen från Grand eller mordplatsområdet 28/2 1986 som pekat ut CA däremot CP. Slutsatsen måste då bli att CP är mer sannolik som mördaren än CA.

PaulSmith on December 17, 2014 at 8:06 pm said:

I min bok finns en bild på s. 72, som knark-spanarna tog på CP ett par månaden efter mordet.
Det är en mycket small kille.
Om CP är mer sannolik, då måste du först lösa problemet: Vars fick han en .357 Magnum ifrån?
Inte från Sigge.
Sigges revolver är sannolikt hittat i och med att det säkert var det stulna Suckdorfs-vapen. I oktober 2002 blev detta vapen hittat, jmf. Dagens Nyheter, 20.10.2002.

Ulf on December 17, 2014 at 11:45 am said:

Den person du beskriver kan lika gärna vara CP. Han hade också möjlighet, motiv och kunde haft tillgång till rätt revolver i februari 1986. Lisbet m.f.l. har pekat ut CP som mördaren, inte Björkman eller Christer Andersson.

PaulSmith on December 17, 2014 at 5:23 pm said:

LP påpekade att, GM var relativ kraftig. Detta passar på CA, men inte på CP, som var mycket, mycket small på mordtidspunkten. Det dokumenterar en spaningsbild, som narkoti-polisen tog på CP i våren 1986. På den tid levde han nästan enbart av amfetamin. Men när CP blev linet upp för konfrontation, hade han just lämnat fängelset ocg hadde fått en sul på kroppen, jmf. konfrontationsbilden. Men den 28.2.86 var CP mycket small.
CAs fd. svägerska sa däremot om CA, att han var stor och kraftig.

Jan Pierre on October 28, 2014 at 11:11 pm said:

Fylking har rätt. Christer Pettersson sköt Palme, vare sig du gillar det eller inte.

PaulSmith on October 30, 2014 at 7:54 pm said:

OK, men då får du berätta, vars CP hade lärt sig att skjuta med en .357 Magnum-revolver. Skott nr. 2, som snuddade Lisbeths rygg, dokumenterar, att mördaren var en trånat revolver-skytte. Just som Christer Andersson, som forövrigt är den enda, som lever upp till dem 3. klassiske M-ord i en mordutredning: Motiv (= hämnd), Mordvapen (= han hade licens till den enda Smith & Wesson .357 magnum i Stockholms Läm, som INTE är provtestat) och Möjlighet (= bodde 20 minutters ormenar frpn Grand ocg försökte att ljuga sig till ett alibi).
Kom igen ! 🙂

karlå on March 4, 2016 at 11:05 pm said:

CP övade med revolvern ute på Ingarö hos Tingström några månader innan mordet.

PaulSmith on March 7, 2016 at 10:49 am said:

Ja, om han nu gjorde det… Men vilket bevisvärde har det? Inget.
Nej, gå til Sveavägen:
Alle vittnen, som berättar om Grandmannen, berättar och så, at han var “bullig” eller liknande ord för “kraftig”.
Präcis som CP var det, när Lisbeth såg honom på vittneskonfrontationen.
CP hade just kommit ut från fängelset och hade blivit ‘halv-tjock’.
MEN: 28. februari 1986 var CP en av dem smalaste män i Stockholm. Då levde han stort det enbart på amfetamin, och narko-polisens bilder från den tid ljuger inte. Han var smal – mycket smal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *