Netflix nr. 1: Minnst 9 fel i 1. avsnitt av serien om Palmemordet

Av PAUL SMITH

Strax efter premiären på Netflix-serien om Palmemordet, skriver Aftonbladet bla.:

“Engströms exfru om Netflix-serien: ‘Personangrepp.‘”

Och vidare:

“Nu kommer skarp kritik mot serien från två personer som porträtteras i den.

– Det är ju att personangrepp mot mig. At använda mitt namn. I en historia som är 36 år gammal.

Det är ju absurt.

Jag tycker i alla fall att de har gjort ett väldigt stort fel, säger Stig Engströms exfru, som i serien spelad av Eva Melander.

Netflix ‘svarar’:

“… serien baseras på Thomas Petterssons bok ‘Den osannolika mördaren: Skandiamannen och mordet på Olof Palme’ och gör anspråk på att presentera en läsning på Palmemordet.”

Som alla ekonomiska brottslingar – stora som små – törs Netflix icke stilla upp till intervju – det vara sig för en mikrofon eller en kamera.

1. Fel trottoar!

Foto från polisens rekonstruktion.

Få minuten efter seriens början ser vi Stig Engström fly via David Bagares Gata österut på den norra trottoar.

Han sprang på den södra!

Yvonne Niemen och hennes vän såg honom komma springanden imot sig på den motsatta trottoar.

Det dem, som gick på det norra!

Kanske är Thomas Pettersson riktnings-störd? 🙂

2. Poliskonstaplarnas jakt på mördaren

Strax när piketbuss nr. 3220 är framme, står konstaplarna i Netflix-serien och stirrar virrad omkring som hypnotiserte hönor.

Hos Netflix ropar en man:

“Spring då för fan efter mördaren!”, varpå ledare från piketbuss nr. 3220 ser halvkonfus ut, varpå han ropar det samma, som mannen.

Är det sannt?

Nej. jmf. kriminalinspektör Kjell Ö., som var ledare denna kvällen:

”När vi var framme, såg jag, att där kom blod ut från munnen på offret, samt att en ung kvinna var i färd med att ge såväl konstig andning som hjärtmassage.

Jag lämnar henne och ser, att kollegerna är framme vid trapporna.”

Vi drar den igen:

Jag lämnar henne och ser, att kollegerna är framme vid trapporna.”

 Kjell Ö. ger besked via radion om, att det är statsministern, som är skjuten, liksom vittnen ger honom en beskrivning av mördarens utseende, som han sänder vidare via polisradion.

Därefter springer han efter sina kolleger.

Strax till vänster innan trapporna finns elevatorn, medan rullrappen fins 4-5 steg övan för polisens figurant.

”Vid rulltrappan finns också en hiss [som automatisk stängs av efter kl. 22, PS], och jag trycker på knappen för att se, om det finns någon, som gömmer sig därinne.

Därefter går jag upp via rulltrappan, där det hela vägen finns är små inhak, där någon kan gömma sig.

Jag visste, att vi kunde möta en farlig människa, varför vi måste rycka uppåt på ett taktiskt sätt (…).

Jag skulle också passa på. Om där uppstod skottutväxlingar, måste vi för allt i världen icke skjuta på varandra.

Vi ser en person längre ner åt gatan, som stämmer ganska bra med det signalement vi just hade fått. Vi får tag i honom, och det visar sig att vara ett vittne, som har följt efter mördaren [= Lars Jeppson, PS]. Han ger os ett kompletterande signalement, som vi kan sända ut.

När vi sökte efter gärningsmannen [på David Bagares Gata, PS], fick vi stanna upp vid varenda port och titta in, och vi fick titta under parkerade bilar. I varje uppgång ser vi efter, om det finns blöt snö från en person, som just har smitit in.”

Men andra ord: Kjell Ö och konstaplarna följde regelboken till punkt & pricka.

Och Netflix & Thomas Pettersson?

Först pissar dem på Kjell Ö. och konstaplarna. Sen säger dem, att de luktar illa!

3. Såg Lisbeth Palme mördaren?

Ja, men i sitt tilstand av chock mixade hon förmodligen hans utseende ihop med Anders Björkmans.

Han stod några metar til vänster för henne i ingången till målare-affären DEKORIMA.

Att hon såg honom, går bra i hop med, att när skott nr. två faller, ser hon upp och ropar mördaren direkt i ansikten:

“Vad håller du på med!”.

4. När Engström kommer hem…

Här upplever vi en riktig svinsk film-episod:

I serien vil Engström absolutt icke prata med sin fru, som har hört om mordet i radio-nyheterna.

I stället går han strax i säng:

“Jag vill sova!”.

DETTA ÄR DIREKT OSANNT:

Hon berättar til Claes Petersson från Expressen den 24. juni, 2020, att när han kom hem vid 1-tiden hade dem satt sig tillsammans i köket och pratat om det som hänt:

“Han berättade, att han kom ut från Skandias huvudentré på Sveavägen och till vänster mot Kungsgatan. Stig var på väg till tunnelbanan.

Stig hörde en smäll och var då ganska långt ifrån händelsernas centrum men när han kommer fram ligger Palme där.”

Engström berättade för frun, att han sprunget in på Tunnelgatan, eftersom han letade efter skytten och “någon sprungit in”, men att han sedan vänt, när han kommit fram till Luntmakargatan.

På lördagen, dagen efter Palmemordet, satt Engström enligt frun i telefonsamtal med bland annat journalister. Först på söndagen kom de i väg på sin planerade vecka i fjällen.

Exhustrun står i förhören fast vid sin tidigare version om Engström som en omöjlig mördare och menar, att “Stig aldrig skulle kunna skjuta någon för han kunde inte to död på en fluga.

Han hade inte heller några kunskaper om skytte och hade missat om han hade försökt.

Detta ar hon helt 100 på.”

5. “Kvinnans äldste yrke…”

I Netflix-serien upplevs ett propaganda-nummer, där Netflix-koncernens färdigheter ut i disciplinen ‘Vi ljuger för profit-maximeringens skuld”, får allt, vad den kan dra.

Charlotta Brändström är seriens regissör.

Hon demonstrerer hermed, att hon också bemästrar “kvinnans äldste yrke”.

Hon säljer sin själ och sin konstnär-integritet för hard cash:

Hon vil låta oss tro, att Engströms hustru tar hans glatta blå överok, medan hon på radion hör uppläsaren tala om “gärningsmannens glatta, mörkblåa överrock.”

I Netflix-serien är Engströms över rock icke lite “nopprig…”. Den är glatt!

Men vad sa hustrun rent faktisk?

Det berättade hon ock så för Expressen:

Engströms exhustru berättar, att när han kom hem ”vid 1-tiden klädd i mörkblå överrock, som var lite ’nopprig’, grå keps och sin handlovs-väska, som enligt exhustrun var för liten för att rymma ett vapen.”

Vi återupprepar: “… en mörkblå överrock, som var lite ‘nopprig…'”

6. Tog kriminalkommissarie Arne Irvell ledningen föra Hans Holmér?

Nej, det fants där ingen som rejält gjorde.

Men Hans Holmér gjorde det, när han kom tillbaka från det Vasalopp, som mordet satta ett hinder för att han kunde ta del i.

Sedan gjorde många konspirations-anhängare mycket ut av, att han icke sov på sitt hotel rum på natten:

“Satt han icke i Stockholm och var ledare för det kommande mord på Palme?”, sådan som t.ex. konspirations anhängaren Sven Anér påstod?

Nej, han sov ganska riktigt icke på sit eget rum.

Han sov på samme rum som en kvinnlig polis.

Det hade dem avtalad.

Det omtalas av Leif GW Persson i deckaren ‘Mellan sommarens längtan och vinterns köld’.

7. ‘Grand-mannens utseende ändras radikalt:

Här ser vi Netflix & ‘dokumentaristen’ Thomas Pettersson inskiva sig som deltagare i “dumhetens uppsamlings-heat”.

I seriens förhör med Mårten Palme ser han en mann, som följde efter föräldrarna vid Grand Bio.

Mannen ikläds mycket bekvämt Engströms stålglasögon och glatta jacka, som ock så omtalas under pkt. 6.

Men vad sa Mårten Palme?

“Han hade runda glasögon med metalstell.”

Han sa, jmf. polisrapporten den 1. mars, 1986 kl. ca. 4:00 på morgonen:

På sin väg omedelbar norr om nämnd bokhandel lägger Mårten märke till en man, som står och tittar i ett skyltfönster, men i samma ögonblick som Mårten passerar, så börjar denna man gå efter makarna Palme.

Mårten beskriver mannen som varande omkring 40 år gammal, cirka 180 cm lång och kraftigt byggd.

Han var vid tillfället iklädd en blå täckjacka som var ganska så lång, gick en bit ner på benen på mannen (…).

[Bemärk:

Ingen nopprad rock & ingen stålglasögon.

Mårten är helt säker på, att mannen följde efter hans föräldrar, men tänkte då inte närmare på denna händelse.”

Vid ett senare polisförhör den 18. april lägger Mårten Palme till:

”Mannen hade en fixerad blick, ’boxarblick’.

Ett fyrkantigt ansikte & tunna läppar…Foton är tagit 8 år efter mordet.

Han hade ett fyrkantigt ansikte och ett sammanbitet ansiktsuttryck med tunna läppar.”

”Mannen hade en fixerad blick, ’boxarblick’.

Han hade ett fyrkantigt ansikte och ett sammanbitet ansiktsuttryck med tunna läppar.”

8. Ändrar Stig Engström hela tiden sin historie?

Nej, och här är vi åter igen i kategorin: Netflix-koncernens “lustlögnare”:

Det är nämligen inte svårt att kritisk tolka dem 4. vittnesmål, som Engström avgav, jmf. Tillägsprotokoll B, p. 42 – 72.

Dem första tre är sammanlagd på syv sidor.

Det siste från 25. april, 1986 är på 24 sidor, och det är inte svårt att konstatera, att Stig Engström nu förhörs som möjligen misstänkt.

Tummelskruvarna är framme.

Det fattar han snabbt, och blir till sist ganska sarkastisk i sina svar.

Det var ett polisförhör, som gick til stålet, jmf. förra detta Efterforskningsledare Hans Ölvebro, som stax efter den pinsamma pressträffen den 10. juni 2020 uttalade till svensk TV:

“På grund av rykten om att Skandia-mannen skulle vara mördaran, beslöt jag att han skulle till ett hård förhör, där man gick hård på honom. Då blev det klart, att han var oskyldig”.

Källkritisk set är det indiskutabelt, att han icke ljuger om sin närvaro.

Dem många små ock större detaljer finns med i alla förklaringar, Oftast avslöjar en förbrytare sig genom att motsäga sig, jmf den tidigare chef för mordkommissionen i Danmark, Kurt Kragh.

Det enda förhörsledaren kan peka på, är att Stig Engström är osäker på, om han hör ett eller två skott.

Han säger då, att han kanske hörde ekot av det första.

Han är enbart osäker på ett ljud.

Men her säger FBI’s profilexpert Robert Ressler, jmf. Granskningskommissionen p. 906 om envändning av en Magnum-revolver:

“Att mitt i en stad med de ekoeffekter som uppstår bland höga hus…”

Annars är Engström säker på allt.

Och så på t.ex. Anna Hage, som gav Lisbeth Palme förste hjälp.

Förhörsledaren:

“Finns där någon ytterligare person i fotosamlingen, som du kommer i håg?”.

Engström: “… [vittnet] E 20, det jag minns utav henne, var att det var en ung flicka, ljushårig, och att hon var söt.”

Det var den sjukvårdsstuderande Anna Hage.

9. Elefanten i rummet…

Läser man dem många vittnesförhör från Sveavägen, där man kan följa den sannolika mördaras färd från 21-tiden och fram till mordet kl. 23:21:30, berättar åtskilliga, att mördaren hade en dunig jacka eller dunig rock på sig.

Citat från förhören den 10. mars 1986 om när han ankom till mordplatsen:

“Det var två unga flickor först framme och Engström stannade upp och såg en dam på knä som liksom vädjade båda med blick och ropade på ambulans.

Så beslutade Engström (…) att hjälpa till.

Engström är dels gift med en sjuksköterska och dels utbildad i vissa mån i första hjälpen, kursen som Röda Korset givit.

Engström tänkte först på andningsvägarna och att inte försvära en skada genom att göra för mycket.

Hela munnen var alldeles fylld med blod så att man inte kunde se tänderna och det kom ganska kraftigt blodflöde ur näsan, varför sidoläge [polisrapportens understrykning, PS] föreföll det enda Engström kunde tänka sig i form att hjälp…”.

Dem tre förhör protokoll visar en man, som gillar att prata och föra sig fram överför polisen som en “Bror Duktig”.

Men det gör icke Stig Engström till en mördare.

Att Engström tydligen INTE ÄR MÖDAREN tycks att vara ‘Elefanten i rummet’ på direktionskontoret hos film-bolaget Netflix.

Post Scriptum:

I första avsnittet såg vi inte Stig Engström, som han rent faktuelt såg ut på mordtidspunken:

Bilden är från framsidan på Thomas Petterssons bok.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *